Selasa, 26 Julai 2016

MY LOVELY TENGKU 2 (BAB 2)



Rindunya sebab sudah lama tidak tidur di rumah mama. Jadi malam ini dia mahu tidur di rumah mama, sebab malam esok boleh tidur di istana pula. Lusa mesti kena balik ke rumah sendiri. Akif bukannya boleh tinggal banyak hari di sini.
Zara Irdina baru selesai solat asar apabila Tengku Akif masuk ke dalam bilik. Tengku Akif terus rebahkan diri di atas katil sambil memandang ke arah Zara Irdina.
"Baby mana?" Soal Zara Irdina tiba-tiba. Anak-anaknya menjadi rebutan antara Tengku Cempaka dan Wan Aisyah. Yang teruknya Puteri Adriana sebab dia masih kecil dan tidak boleh menolak. Tidak seperti abang-abangnya yang sudah pandai memilih dan pandai juga memberi alasan.
"Tidur dengan mama," jawab Tengku Akif. Zara Irdina menghampiri Tengku Akif. Tengku Akif menarik bahu Zara Irdina dan dibiarkan Zara Irdina tidur di atas lengannya.
"Saudara mara bonda berkumpul malam ni, jadi kita bermalam di rumah bonda yer," pujuk Tengku Akif. Dia tahu hasrat hati isterinya. Zara Irdina merenung wajah suaminya. Sudah memahami sikap suaminya dengan tindakan seperti ini,
"Dah agak, kau mesti ada sebab tiba-tiba pujuk aku. Malam esok pun kena tidur di rumah bonda jugak. Mama tentu kecil hati," luah Zara Irdina. Kasihan mama yang berharap sangat anak menantunya boleh bermalam di rumahnya malam ini, keluh hati Zara Irdina.
"Tidur kat mana pun sama juga. Benda kecil saja ni. Kat mana-mana pun kita boleh tidur," kata Tengku Akif merapatkan kepalanya dengan kepala Zara.
"Mana sama. Kita dah lama tak bermalam di rumah mama, kau tu macam tak suka saja nak bermalam di sini, wal hal dulu kau suka sangat masuk ke bilik aku," tepis Zara Irdina kecil hati dengan sikap Tengku Akif yang lebih memihak kepada Tengku Cempaka. Bagaimana dengan perasaan Wan Aisyah?
"Itu dulu, sekarang dah anak empat, kalau tidur di sini, tak pasal lekat pula lagi seorang. Adriana tu baru empat bulan," gurau Tengku Akif. Zara Irdina menumbuk bahu suaminya membuatkan Tengku Akif tersenyum. Sakit hati pun ada juga.
Tiba-tiba terdengar suara Tengku Shah di bawah. Riuh kedengaran. Tengku Akif dan Zara Irdina terus bangun dan Tengku Akif pantas turun terlebih dahulu, diikuti Zara Irdina di belakang.
"Kenapa ayah?" Tanya Tengku Akif kepada Megat Zainal Abidin.
"Shah nak ikut ayah kau berqiamulail di masjid kampung sebelah. Ayah kau tak nak bawa sebab terpaksa bermalam di masjid," beritahu Sharifah Kamariah.
"Shah tak usah pergi, nenda suruh Shah bermalam di istana malam nie," beritahu Zara Irdina. Rapat sangat dengan atuk megatnya sampaikan ke mana saja atuk megat mahu pergi, dia mahu ikut serta.
"Tak best lah tinggal di sini, nak buat apa pun tak boleh. Kuda pun tak ada. Papa, Shah nak balik. Boring tau tak?" Dengus Tengku Shah. Merajuk rasanya kerana keinginan dia terhalang.
"Nanti kita balik, tinggal dulu sehari dua kat sini yer," pujuk Tengku Akif.
"Tak nak. Nak balik sekarang jugak!" Tegas Tengku Shah sambil berlari menuju ke bilik Zara Irdina di atas rumah.
Zara Irdina mengelengkan kepalanya melihat sikap degil anak sulongnya, yang dua orang lagi anaknya sedang berjalan dari istana menuju ke rumah Wan Yusuf.
Hasrat Zara Irdina untuk bermalam di rumah Wan Yusuf terpaksa dibatalkan. Tetapi tiga orang puteranya di tinggalkan di rumah Wan Yusuf kerana mereka tidak mahu bermalam di istana, hanya Zara Irdina dan Tengku Akif membawa si kecil saja ke istana.
Dari bilik Tengku Akif memang boleh melihat bilik Zara Irdina di rumah Wan Yusuf. Tengku Akif sedang melihat Tengku Shah sedang bergayut di atas pokok yang menjadi jambatan untuk ke bilik Zara Irdina. Macam tarzan pula Tengku Shah hari ini. Dari satu dahan ke satu dahan dia bergayut.  
"Tengok apa?"
"Shah mcm tarzan dah tu!"
Zara Irdina datang ke sebelah suaminya dan turut melihat keletah Tengku Shah. Dia turut tersenyum.
" abang nak mandi.., zara temankan abang," ucapnya sambil mencium pipi isteri kesayangannya. Sengaja lah tu. Mata Zara Irdina masih melihat anaknya.
"Haa..Afiq..," jerit Zara Irdina apabila melihat anak lelaki kecilnya sedang berjalan di atas dahan mahu mengikuti langkah seperti abang sulongnya
"Apaaa....," kata Tengku Akif turut cemas. Mujur dia belum sempat membuka pakaiannya untuk mandi. Tengku Akif datang ke arah Zara Irdina semula dan melihat Tengku Afiq di atas dahan.
"Shah, jaga adik tu!" Jerit Tengku Akif cemas. Tengku Shah yg sedang asyik bergayut di dahan yg lain terus datang ke arah adiknya.
" Abang...," jerit Zara Irdina lantang apabila melihat Tengku Afiq tergelincir dan Tengku Shah sempat menangkap kedua belah tangan adiknya. Hati Zara Irdina cemas sangat.
Tengku Akif pula lebih pantas terjun dari tingkap dan berlari mendapatkan Tengku Afiq. Tak sempat Zara Irdina melihat suaminya terjun tadi. Cukup pantas tindakan suaminya untuk menyelamatkan anak lelaki bongsunya.
Kaki Tengku Afiq yang terjuntai di pegang oleh Tengku Akif.
"Shah pegang tangan adik kuat-kuat," pesan Tengku Akif.

Tiada ulasan: