Selasa, 2 Disember 2014

MY LOVELY TENGKU (BAB 8)



Zara Irdina nie rasanya perlu diajar cukup-cukup, sebab jual mahal sangat. Bukan dia tidak tahu aku menyimpan perasaannya terhadapnya. Sejak dari zaman sekolah rendah lagi aku sudah jatuh hati kepadanya. Dan semuanya telah aku buktikan kepadanya. Ucapan dan kata-kata cinta tetapi Zara Irdina menolaknya atas alasan kerana aku anak raja, dia rakyat jelata. Itu sebabnya Zara Irdina menolak cintaku, menolak kasih sayangku, kerana semua itu terhalang dek darjat. Rasanya isu darjat ini yang paling utama dan persoalan yang cukup besar dalam diri Zara Irdina.

Wal hal keluarga kami tidak pernah meletakkan darjat sebab perbezaan dalam kehidupan. Anak raja, anak rakyat ke kita ini hanya manusia biasa, punya kelemahan dan kekurangan. Kalau hendak dibandingkan di sisi ALLAH, kita sebenarnya sama, kecuali iman, perbuatan dan ketakwaan kita kepada maha pencipta kita. ALLAH tidak menilai kita kerana darjat, kerana kemewahan atau kemiskinan, tetapi ALLAH melihat keimanan kita kepadaNYA.

Zara Irdina, aku tak akan lepaskan kau buat kali kedua. Cukuplah kau mendera hati aku dengan bercinta dengan Akmal tak sedar diri itu, malah pandai-pandai pula pergi bertunang dengan Akmal, sedangkan Akmal memang tidak layak untuk kau lah, tengok Akmal buat apa kat kau, dia hina kau lah, Zara Irdina. Bukan kah dengan melukakan hati kau, Akmal juga telah menglukakan hati aku.

Tetapi sebelum aku nak ajar Akmal, aku nak ajar kau dulu, Zara Irdina. Geram sangat aku dengan kau.

Tengku Izraf Akif menyandarkan badannya di sofa panjang. Sebaik menghantar Zara Irdina pulang dia terus masuk ke dalam bilik. Bilik mereka sebenarnya terpisah dengan pagar dawai ini saja. Sebenarnya di setiap hari dia melihat Zara Irdina dari sini, cuma Zara Irdina saja yang tidak sedar, ataupun buat-buat tidak sedar.
“Akif!” tegur Tengku Cempaka yang datang bersama kakaknya, Tengku Mawar.
“Apa ni bonda, masuk bilik orang tak beri salam!” tegur Tengku Izraf Akif kembali. Tengku Mawar menampar bahu adiknya kerana membalas kata-kata bonda sebentar tadi.
“Asyik berangan saja kerjanya sekarang..,” balas Tengku Cempaka. Tahu anak lelakinya ini mesti teringatkan buah hati di sebelah. Kena cepat-cepat kahwinkan Akif dan Zara ni, nanti jadi yang tak sepatutnya, siapa nak tanggung? Sekarang pun orang asyik cakap anak terunanya sudah terlanjur dengan Zara Irdina.
“Mana ada lah, bonda!”
“Kalau dah tak tahan sangat, melamar saja lah. Buat ikut adat,” beritahu Tengku Mawar.  Pertunangan dengan Tengku Azlin telah diputuskan secara rasmi oleh Tengku Cempaka tiga minggu yang lepas. Jelas di hadapan matanya cinta Tengku Izraf Akif hanya untuk Zara Irdina saja jadi buat apa diteruskan pertunangan yang tanpa ikatan cinta itu. Tengku Cempaka tahu Tengku Azlin pun ada perasaan juga, tetapi soal jodoh dan cinta ini siapa lah kita untuk memaksa dan masuk campur dalam hal anak muda. Soal rumah tangga ini diserahkan kepada anak-anak saja. Dia akan menerima sesiapa saja yang menjadi pilihan anak-anaknya termasuk Zara Irdina yang dilahirkan sebagai anak luar nikah itu.
“Susah nak pujuk hati Dina yang keras itu, kak. Macam-macam saya dah buat tetapi semuanya tak menjadi,” jelas Tengku Izraf Akif.
“Orang lelaki mana boleh cepat mengalah, betul tak bonda?” ujar Tengku Mawar.
“Bonda beri masa sampai bulan ni saja, kalau tak kahwin juga, siap Akif. Orang asyik bercakap Zara tu mengandung anak Akif saja. Sakit hati bonda, tahu tak” ujar Tengku Cempaka.  Orang suka sangat bercakap Zara Irdina mengandung anak Tengku Akif, sampai satu daerah tahu, Tengku Akif buat jahat.  Orang sudah bercakap di mana-mana saja, Akmal putuskan perkahwinan kerana Zara Irdina anak haram, itu tak sakit hati lagi, tetapi pedihnya jiwa, bila orang bercakap Zara Irdina dan Tengku Akif terlanjur dan Zara Irdina sedang mengandungkan anak Tengku Izraf Akif.. Cepat sangat berita macam ini sampai ke mulut orang.
“Aih, bonda ni ugut saya ke,”
“Cekap kau yer, belum sempat Akmal buat apa-apa kat Zara, kau dah tempah dulu..,”usik Tengku Mawar. Di pejabat pun orang cakap mereka ini sudah terlanjur. Sudah lah bekerja satu ofis. Asyik berjumpa muka antara satu sama lain saja. Tetapi Zara Irdina tenang saja, tidak ambil kisah pun hal-hal ini.
“Ha ha ha.. jangan cakap kuat-kuat, tahu dek Zara Irdina buah hati hamba tu, mengamuk mengalahkan garuda nanti..,” balas Tengku Akif. Zara Irdina masih suci lah. Orang suka cakap apa yang mata nampak, pada hal mata sudah pun menipu kita. Aku hanya mencium dahi Zara Irdina tetapi sudah boleh mengandung si Zara tu? Kah.. Kah.. Kah.. tak lojik langsung.
“Tahu pun takut dengan Zara yer!” balas Tengku Cempaka pula. Sukanya kalau Zara Irdina jadi menantu aku. Cepat lah kahwin, Akif, bonda tak sabar nak sambut cucu nih.
“Bonda, restu tak saya dengan Zara??” soalnya Tengku Akif. Tahu bonda suka Zara Irdina, tetapi sanggupkah terima Zara Irdina, anak luar nikah itu?
“Kahwin lah, bonda tak sabar nak sambut cucu lah!”
“Hah??”
“Bonda terima sesiapa saja yang Akif sayang, yang Akif cintai, itu yang  bakal menglahirkan pewaris keluarga kita,” ucap Tengku Cempaka sambil tersenyum.
“Terima kasih, bonda!” jawab Tengku Akif, senang hati.
“Zara Irdina tu baik lah, Akif. Dia tak bersalah!” bela Tengku Cempaka.
“Yang bonda marah hari tu kenapa? Kasihan dengan Zara sebab bonda marah dan berkasar dengan dia?” ungkit Tengku Izraf akif.
“Kau peluk cium dia depan orang ramai, pastu buat cerita tak senonoh, tak kan lah mama nak peluk cium dia depan orang pulak???” suara Tengku Cempaka sedikit keras.  Aku pun sakit hati dan geram juga, boleh Tengku Izraf buat benda macam ini depan orang? Tak malu ke? Kalau tak malu dengan masyarakat, sekurang-kurangnya malu lah dengan ALLAH.

Jadi, ahli keluarga aku termasuk dengan bonda, memang tak ada masalah, semua sudah restu hubungan aku dengan Zara Irdina, cuma Zara Irdina saja yang bermasalah sekarang. Tambahan lagi dalam keadaan sekarang ini, lagilah susah kalau nak ajak kahwin.  Zara Irdina rasa rendah diri dengan status dirinya sebagai anak haram. Harap Zara Irdina sekuat matahari, dan setabah bulan di malam hari. Itu harapan aku untuk melihat dia bangkit semula.

Tetapi yang itu tak menjadi masalah sangat, yang menjadi masalah, dia masih berkeras untuk menolak cinta ku kepadanya. Apa yang aku patut buat sekarang? Ada cara lain tak? Pening lah kepala macam ini.

Tengku Cempaka dan Tengku Mawar telah lama keluar dari biliknya. Segera dia bangun untuk meninjau ke bilik Zara Irdina yang masih memasang lampu di biliknya. Tidak tidur lagi rupanya. Teringat kata-kata Zara Irdina petang tadi, membuatkan dia tidak senang duduk.

Rasanya aku sudah tidak boleh bersabar lagi kali ini. Sampai bila hendak bersabar dan membiarkan aku bercinta di dalam angan-angan saja. Sampai bila nak hidup seperti ini. Cukuplah aku memendam perasaan kepadanya? Aku sudah tidak mahu bersembunyi lagi. Jerit Tengku Izraf Akif di dalam hati.
Tidak tahu pukul berapa dia tertidur semalam, tetapi seawal pagi dia sudah pergi ke pejabat. Zara Irdina pula dihantar oleh Syazana dan tunangnya.
“Hoi!” sergahnya dari belakang Zara Irdina. Terkejut Zara Irdina dibuatnya. Waktu itu Zara Irdina sedang berjalan mahu masuk ke dalam biliknya.
“Salam mana?” tanya Zara Irdina. Ingat kan dah tak ganggu aku lagi. Tetapi tidak berubah pun.
“Salam apanya?” soal Tengku Izraf Akif kembali. Buat-buat tidak tahu saja dengan amaran dari Zara Irdina semalam. Tengku Izraf Akif mengekori Zara Irdina sehingga masuk ke dalam biliknya.
“Beri lah salam, nie kau terus masuk bilik aku buat hal, nak bagi kecoh keadaan lagi ke?  Sudah lah orang asyik kutuk aku dengan kau!” kata Zara Irdina sambil berdiri saja.
“Biar lah.. kau nie kenapa?” soal Tengku Akif apabila melihat wajah Zara Irdina menahan kesakitan. Tangan kanan Zara Irdina sejak dari tadi memegang perutnya sendiri. Sakit perut, demam dan sakit kepala. Hari pertama period, macam ini lah selalunya.
“Kenapa dengan aku?” soal Zara Irdina kembali. Pergi lah keluar, orang nak buat kerja pun tak boleh.
“Tengok muka kau lain macam saja!” teka Tengku Izraf Akif.
“Mana ada, aku okey saja!” dia ni, pergi buat kerja boleh tak? Aku nak termuntah sekarang. Angin dari perut sudah naik ke kepala. Rasa meloya sangat.
“Masalahnya aku tengok macam tak okey!”
“Uweekk..,” terus Zara Irdina berlari masuk ke bilik air di sebelah. Sudah tidak tahan dia menahan rasa meloya itu. Tengku Izraf Akif turut mengekorinya ke dalam tandas wanita. Tidak peduli dengan staf yang turut ada di situ. Dia mengurut belakang badan Zara Irdina.
“Period??” soal Tengku Izraf Akif apa bila hanya tinggal mereka berdua saja. Zara Irdina mengangguk. Tengku Izraf Akif tersenyum.  Sakit macam ini, esok lusa baru lega. Tidak perlu dibimbangkan sangat.
“Perkara biasa untuk perempuan, ingatkan kenapa tadi?” sambung Tengku Izraf Akif terus menuju ke biliknya. Di tinggalkan Zara Irdina begitu saja.

Orang sudah heboh tentang apa yang berlaku. Sana-sini orang asyik cakap perkara yang sama. Ada yang sekadar bergurau senda saja, tidak kurang juga yang mencela dan mengata.  Tetapi tengok Zara Irdina tenang saja, mungkinkah Zara Irdina sudah dapat menerima semua ini dengan tenang hati, ataupun redha saja dengan apa yang berlaku. Apa yang berlaku hari ini semakin menguatkan lagi kenyataan kawan-kawan di ofis. Zara Irdina asyik muntah saja. Sah, Zara Irdina mengandung!

Tinggal sendirian dengan rasa sakit macam ini teringat kisah lama antara kami berdua. Kisah apa Zara? Kejap nak ingat semula. Pagi itu di kelas, Cikgu Latipah menyuruh zara Irdina menulis jawapan sejarah di papan hitam/papan hijau. Tanpa buang masa Zara Irdina bangun untuk menulis, tidak sedar baju sekolahnya terlekat tompokan merah. Kebetulan Tengku Izraf Akif duduk di hadapan sekali terlebih dahulu melihatnya dari kawan-kawan yang lain, jadi dia yang sedar terlebih dahulu dari orang lain. Terus Tengku Izraf Akif bangun dan melindungi badan Zara Irdina. Semua orang pelik termasuk dengan Zara Irdina.
“Tengku Akif, kami tak nampak lah. Tau lah tunang kau pun, tapi jangan lah sampai lindung badan dia!” marah Ehsan yang sedang menyalin jawapan yang Zara Irdina sedang menulis. Di sekolah, Tengku Izraf Akif memberitahu bahawa Zara Irdina adalah tunangnya, gara-gara Cikgu Latipah yang turut berkenan kepada Zara Irdina dan bercadang mahu menjadikan Zara Irdina menantunya.
“Ha, ah. Kau ni apa hal?” sampuk Hasmidar pula.
“Tengku Akif, boleh tepi sikit tak, kawan-kawan nak tengok jawapan lah!” tegur Cikgu Latipah menyokong pelajar-pelajarnya yang lain.
“Dina...,” nak beritahu ke tak? Kalau tak beritahu, kasihan kat Zara Irdina.
“Kau ni kenapa?” soal Zara Irdina tetapi masih menulis.  Tengku Izraf Akif membuka jaket yang dipakainya. Kebetulan hari ini hujan dan dia datang dengan menaiki motosikal saja.  Jaket itu dipakaikan ke pinggang Zara Irdina. Terkejut Zara Irdina seketika.
“Baju sekolah kau lekat darah lah!” bisiknya perlahan. Muka Zara Irdina terus menjadi pucat. Betul ke?
“Hah??”
“banyak pula tu. Minta buku latihan kau, aku tolong tulis jawapan. Kau pergi toilet dulu!” arah Tengku Izraf Akif. Terus diberikan buku latihan, dan dia meminta kebenaran dari cikgu kelas.
“Woi, apa bisik-bisik?” suara nakal Shahrizal sudah berbunyi dari arah belakang.
“Jangan masuk campur hal suami isteri boleh tak?” jawapan Tengku Izraf Akif terus menulis kat papan hitam.
“hari tu tunang, sekarang dah jadi suami isteri? Tak jemput kami pun!” usik Mei Ling.
“Lepas tunang kena kahwin lah!” jawab Tengku Izraf Akif lagi. Tapi dia tetap menulis.
“Cukup kelas. Jangan ganggu Tengku Akif menulis..,” marah Cikgu Latipah. Dia sudah tahu keadaan Zara Irdina kerana Zara Irdina sudah bercerita kepadanya sebelum ke toilet tadi.

Rupanya Tengku Izraf Akif ambil berat tentang hal ini. Patutlah dia dapat tangkap keadaan aku tadi.

“Bos!” panggil Aida mengejutkan Zara irdina ke alam nyata, Aida adalah setiausaha kepada Zara Irdina. Muka pucat dan rasa seperti hendak pitam saja. Semalaman dia tidak boleh tidur.
 “Yup, kenapa?”
“Kahwin lah, tunggu apa lagi...,”
“Kahwin dengan siapa?
“Dengan Tengku Akif, tak kan nak kahwin balik dengan jantan tak berguna tu!”
“Tak mahu!”
“Kenapa?”
“Sebab tak ada cinta!” jawab Zara Irdina. Aida tersenyum saja. Tak nak mengaku sebenarnya.

Kenapa asyik hendak muntah saja hari ini? Ubat pula lupa nak bawa ke sini. Pening! Satu ofis kecoh sebab asyik muntah saja. Lihat lah, sekarang Tengku Mawar dan Rohaya, PAnya pula yang datang melihat keadaannya. Tengku Izraf Akif turut datang ke biliknya. Asyik muntah saja hari ini. Apa hal?
 “Orang mengandung memang lah macam tu..,” sindir Rohaya, Zara Irdina menjeling tajam. Tengku Akif menghampiri Zara Irdina lalu dipegangnya tangan kanan Zara Irdina.
“Kita ke klinik, nak?” ajak Tengku Akif. Zara Irdina mengelengkan kepalanya.
“Nak check apa lagi? Ini penyakit orang mengandung lah. Kahwin lah. Tak kan nak biarkan baby tu tak ada ayah kut. Buat berani, nak tanggung tak berani lah pulak..,” celah Rohaya lagi. His, aku tampar mulut tu baru tau.
“Saya mengandung pun tak ada kaitan dengan awak..,” balas Zara Irdina. Ini Tengku Akif punya pasal lah. Aku sakit kepala dari semalam ,datang ofis lagi sakit kepala sebab dengar cerita mengarut ini. Kerana dia, aku jadi begini.
“Tapi ada kaitan dengan maruah syarikat kita lah. Susah sangat ke nak kahwin itu, Tengku Akif tak masalah pun, awak saja yang tak sudi. Jual mahal tak bertempat!” balas Rohaya lagi dan terus keluar pergi. Pulak??
“Aku hantar kau balik yer, boleh berehat di rumah!” ajak Tengku Izraf Akif.  Dia mahu bangun dari kerusinya apabila matanya tiba-tiba menjadi hitam dan kelam.  Terus terjatuh di pangkuan Tengku Izraf Akif.

Mujurlah klinik dekat saja dengan syarikat, jadi Tengku Izraf Akif mendukung Zara Irdina sampai ke klinik. Sampai klinik terus masuk berjumpa dengan doktor. Kebetulan tidak ramai pesakit tengah hari ini. Tetapi masa doktor sedang membuat pemeriksaan Zara Irdina tersedar. Terpandang wajah Tengku Izraf Akif di hadapannya bersama seorang doktor wanita.
“Zara balik rehat kat rumah yer. minum air banyak sikit, badan awak tu kekurangan air lah!” ujar Doktor Balqis.
“Baik, doktor!” balas Zara Irdina. Macam mana aku boleh sampai kat sini? Mana Aida? Tak ada pun. Tak kan dia bawa aku ke sini kut. Tengku Izraf Akif memandang ke arah Zara Irdina yang melihat ke arahnya.

Ya ALLAH, budak ni tak pakai kasut lah pulak. Sahih dia buang kasut semasa diofisnya tadi. Aku pula tak perasan waktu mengangkatnya ke sini. Hmmm, macam mana nak balik, tak kan aku nak angkat dia sekali lagi. Kalau dukung kali ni, sahih aku kena kungfu.  Sebab Zara Irdina sudah sedar di alam nyata.

Mana kasut aku? Tak kan aku nak balik jalan kaki ayam pula. Aku tadi datang dengan apa? Huwaa.. jangan lah dia buat perangai lama lagi. Suka sangat mengambil kesempatan. Huh???

Tengku Izraf Akif, seakan mengerti, di bukanya kasut yang dipakainya. Hah, tinggal stoking saja. Lalu diletakkan kasut kepunyaannya di hadapan Zara Irdina.
“Nah, pakai kasut ni,” suruh Tengku Izraf Akif. Sekarang degupan jantung pun berdegup kencang. Kenapa yer? Tapi Zara Irdina tetap menyarungkan kasut tersebut kerana Doktor Balqis sedang memandang ke arah mereka berdua. Zara Irdina tahu, dia perlu keluar segera kerana ada lagi pesakit yang sedang menunggu di luar. Terus Zara Irdina bangun, dan mahu berjalan.
“Boleh jalan ke tak ni?” tanya Tengku Izraf Akif lagi dan datang menghampiri Zara Irdina. Kau pegang aku, siaplah kau. Zara Irdina menjauhkan dirinya.
“Amboi, sombong pula. Kalau aku tak angkat kau tadi, kau pengsan sorang-sorang kat dalam bilik,” sambung Tengku Izraf Akif. Hah??? Dia angkat aku tadi? Malunya.

Zara Irdina terus berjalan keluar, begitu juga dengan Tengku Izraf Akif. Tetapi mereka berjalan menjarakkan langkah. Tengku Izraf Akif berjalan dua langkah dari belakang Zara Irdina. Tapi seronok juga, sebab semua orang asyik memandang ke arah Tengku Izraf Akif yang sedang berjalan dengan memakai stoking saja. Padan muka!
“Zara, sewaktu aku dukung kau tadi, hidung aku terkena pipi kau, sorry yer!” bisik Tengku Izraf Akif yang tiba-tiba datang membisikkan kata-kata tersebut di telinga Zara Irdina. Terus berhenti dan tidak jadi melangkah. Terpaku di situ. Diambilnya kasut Tengku Izraf Akif yang dipakainya terus dibuangnya ke dalam longkang. Tanda protes dan geram sekali. Suka ambil kesempatan.
“woii, kasut aku mahal, tau tak! “ jerit Tengku Izraf Akif sambil berlari mendapatkan kasutnya. Kalau aku tahu kau nak buang kasut aku tadi, aku biarkan kau berjalan kaki ayam saja. Menyesalnya beri kasut tu kat kau. Air longkang hitam pekat dan berbau, tidak sanggup hendak mengambilnya di dalam longkang. Dibiarkan saja dan terus mengekori Zara Irdina. Marah sangat hari ini yer. Orang tolong pun dah cukup baik, Zara Irdina.

Huwaaa.. Tengku Izraf Akif pernah buat mcm tu ketika kita berumur lima tahun. Masuk kali ini sudah tiga kali dia mencium aku. Ingat lagi sewaktu aku sambut hari jadi, tengah aku sedang memotong kek, dia datang dan terus mencium pipi aku di hadapan orang ramai. Ini buat lagi. Buat rosak pipi saja. Huh.

 “Zara Irdina, sekejap!” panggil Tengku Izraf Akif sambil memandang ke arah Zara Irdina. Apa? Nak marah aku sebab buang kasut tadi? Tak takut pun!
Tengku Izraf Akif membuka Stoking yang dipakainya, lalu ditariknya tangan Zara Irdina.
“Duduk!” kata Tengku Izraf Akif sambil menarik Zara Irdina duduk di atas bangku di tepi jalan. Kebetulan ada bangku di situ. Hah, dia nak buat apa nih? Sebaik saja Zara Irdina duduk, terus dipakaikan stoking ke punyaannya ke kaki kanan Zara Irdina. Lerrr, dia ni, apa pula kata orang nanti.
“Awak tu tak sihat, demam, tak baik jalan tak pakai kasut!” leternya sambil menyarung stoking di sebelah kaki kiri pula. Terharunya dengan kebaikan yang dia buat hari ini.
“Tak usah buat baik, aku tetap dengan keputusan aku. Aku tak akan berkahwin dengan kau!” kata Zara Irdina.
“Tak kisah pun, tapi apa yang aku takutkan, kau rugi nanti sebab tak kahwin dengan aku!” balas Tengku Izraf Akif. Dipimpinnya tangan Zara Irdina.
“Akif, lepas tangan aku!” tolak Zara Irdina sambil menepis tangan Tengku Izraf Akif.
“Jatuh longkang ke, pengsan ke, aku juga nak kena angkat kau. Kau tu sudah lah berat,” kata Tengku Izraf Akif.

Mulut kau memang tiada insuran, Akif.

Tiada ulasan: